Kies jij volkoren? Volkomen gelijk!

Volkorenbrood is gemaakt van de volledige tarwekorrel en barst dus van de vezels, vitaminen en mineralen. Je krijgt er bakken energie van. En het is nog lekker en voedzaam ook!

De extra voedingsvezels stimuleren je spijsvertering en darmwerking. Volkorenbrood geeft ook lang en vlug een voldaan gevoel – je hoeft er dus niet veel van te eten en grijpt minder snel naar snoep. En zo blijf je op een gezond gewicht.

Beeld met 5 voordelen van volkorenbrood

Een gezonde smaakbom

Heb je graag wat meer zaden of granen? Eet dan volkoren meergranenbrood. Want naast volkorenmeel, verrijkt jouw bakker dit brood met extra granen en zaden of noten en pitten. In alle mogelijke combinaties.

Keuze genoeg!

Ontbijten, brunchen of aperitieven? Puur, met wat boter of heerlijk beleg? Er is voor iedereen en voor elk moment wat wils.

Kies dus jouw favoriete volkorenbrood:

  • van licht tot heel donker
  • van zacht tot zurig
  • van grof tot fijngemalen
  • met of zonder extra noten en zaden

Volkoren variaties

foto van donker volkorenbrood
foto van licht volkorenbrood

Recepten voor elke honger

Spaanse tostada!

Deze zoute toast maakt je staycation compleet.
foto van Broodje met ham, wilde asperges en paprikatapenade

Lekker broodje paprikatapenade

Blancheer de schoongemaakte wilde asperges gedurende 2 minuten in licht gezouten water. Laat ze schrikken onder ijskoud stromend water en dep ze droog met keukenpapier. Snij het brood doormidden en besmeer beide parten met de paprikatapenade. Leg de ijsbergsla erop en kruid af met peper en wat grof zeezout. Neem de plakjes ham en smeer ze licht in met de tapenade. Rol de asperges erin en dresseer op het broodje. Werk af met peper en een takje kervel.

Zelfgemaakte hummus

Tongstrelend broodbeleg verzekerd!

Broodje brie en verse vijgen

Verhit de enoki-paddenstoelen kort in weinig olijfolie en werk af met peper en verse oregano. Zet even aan de kant. Voor de dressing: maak op basis van olijfolie, verse basilicumblaadjes en wijnazijn een lichte dressing. Je doet dit best met een staafmixer. Verdeel het brood in kleinere stukken om te gebruiken als hap of fingerfood. Besmeer de stukjes brood met de basilicumdressing. Leg daarop een blaadje little gem-sla, brie, een stuk vijg en de lauwe enoki-paddenstoelen. Werk af met peper en enkele druppels balsamicoazijncrème.

Glutenvrije krokante suikerwafels

Schraap het merg uit het vanillestokje. Stort behalve de parelsuiker alle ingrediënten in een keukenrobot en klop tot een homogeen beslag. Meng er als laatste de parelsuiker door. Verdeel het deeg in porties van 50 à 70 g. Trek de deegbolletjes ovaal en laat 1 uur rijzen op een doek. Vet een wafelijzer in met olijfolie vooraleer je begint te bakken. Bak de wafels niet te warm.