Zaden zijn gezond!

Bij De Warme Bakker zien de broodjes met decoratiezaden er altijd het lekkerst uit, vind je niet? En ze zien er niet alleen heerlijk uit, ze zijn ook héél gezond!

Zaden worden niet voor niets ‘superfood’ genoemd. Ze barsten van de gezonde voedingsstoffen. Bovendien doen ze je meer opgeslagen vet verbranden, waardoor je gemakkelijker afvalt. Mooi meegenomen, niet? 

De voordelen van verschillende zaden op een rijtje:

  • Lijnzaad: goed voor het hart én voor een gezonde spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B1 en 2.
    Mineralen: calcium, magnesium, zink en kalium.
  • Sesamzaad:
    ​goed voor het hart, de lever en de spijsvertering.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B6, B11 en vitamine E.
    ​Mineralen: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen.
  • Maanzaad: goed voor het hart en de spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B.
    Mineralen: ijzer, koper, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.
  • Pompoenpitten: goed voor de cholesterol en verkleint het risico op diabetes.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, C en E.
    Mineralen: magnesium, koper, zink, mangaan, fosfor, ijzer, seleen, kalium, calcium.
  • Zonnebloempitten: goed voor de cholesterol en de bloedsuikerspiegel.
    Vitaminen: B, E en foliumzuur.
    ​Mineralen: calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper.
  • Chiazaad: zorgt voor energie, is goed voor de spijsvertering en de cholesterol.
    Vitaminen: B1 en foliumzuur.
    Mineralen: calcium, magnesium, ijzer, selenium en koper. 

Wist je dat De Warme Bakker de zaden niet alleen als decoratie gebruikt, maar ze ook ín het brood verwerkt? Vraag hem gerust welke zaadjes er in je favoriete broodje zitten, hij helpt je met plezier!

Recepten voor elke honger

Gehaktbroodje met rode biet en veenbessen

Meng het gehakt met het paneermeel, de fijngehakte zongedroogde tomaatjes en het ei. Breng op smaak met peterselie, peper en zout. Doe het geheel in een vuurvaste schotel en plaats het in een oven van 90°C tot het een kerntemperatuur van 68°C bereikt.
foto van Broodje met zalmforel en grijze garnalen

Broodje zalmmmforel!

Maak eerst de dressing: meng de koolzaadolie met de mosterd en rietsuiker. Kruid af met zwarte peper. Voeg de kappertjes en de fijngesneden dille toe en roer even. Besmeer het opengesneden brood met de dressing. Beleg met de gemengde sla en drapeer er de plakjes zalmforel overheen. Strooi er de garnalen nonchalant overheen en werk af met gesnipperde lente-ui. Besprenkel met de dressing.
knapperig brood met pittige pesto en tomaat

Pittige pesto op je brood

Bereidingstijd: 0-10 minuten.

Glutenvrije cake

Klop de boter romig. Breek de eieren er 1 voor 1 bij, voeg de suiker toe en roer glad. Zeef de bloem samen met het bakpoeder bij de massa.
foto van Clubsandwich met struisvogel, spinazie en pizzaiolasaus

Clubsandwich met struisvogel

Verhit boter in een pan en verwarm kort de tijm en rode ui. Zet even aan de kant. Bak de struisvogelfilet en laat 1 minuut aan beide zijden dichtschroeien. Kruid af met peper en zout. Bereid de pizzaiolasaus: versnipper de kleine uien en teentjes knoflook. Verhit een pan en kleur de uien en knoflook aan. Voeg de passata, oregano en kappertjes toe en laat sudderen. Bestrijk de sneetjes brood met de pizzaiolasaus. Beleg met plakjes belegen kaas en laat 1 tot 2 minuten smelten onder de grill. Verdeel de licht verwarmde ui, de verse spinazieblaadjes, de tijm en de struisvogelfilet over drie sneetjes brood. Stapel de belegde sneetjes en werk af met de pizzaiolasaus.