Zaden zijn gezond!

Bij De Warme Bakker zien de broodjes met decoratiezaden er altijd het lekkerst uit, vind je niet? En ze zien er niet alleen heerlijk uit, ze zijn ook héél gezond!

Zaden worden niet voor niets ‘superfood’ genoemd. Ze barsten van de gezonde voedingsstoffen. Bovendien doen ze je meer opgeslagen vet verbranden, waardoor je gemakkelijker afvalt. Mooi meegenomen, niet? 

De voordelen van verschillende zaden op een rijtje:

  • Lijnzaad: goed voor het hart én voor een gezonde spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B1 en 2.
    Mineralen: calcium, magnesium, zink en kalium.
  • Sesamzaad:
    ​goed voor het hart, de lever en de spijsvertering.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B6, B11 en vitamine E.
    ​Mineralen: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen.
  • Maanzaad: goed voor het hart en de spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B.
    Mineralen: ijzer, koper, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.
  • Pompoenpitten: goed voor de cholesterol en verkleint het risico op diabetes.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, C en E.
    Mineralen: magnesium, koper, zink, mangaan, fosfor, ijzer, seleen, kalium, calcium.
  • Zonnebloempitten: goed voor de cholesterol en de bloedsuikerspiegel.
    Vitaminen: B, E en foliumzuur.
    ​Mineralen: calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper.
  • Chiazaad: zorgt voor energie, is goed voor de spijsvertering en de cholesterol.
    Vitaminen: B1 en foliumzuur.
    Mineralen: calcium, magnesium, ijzer, selenium en koper. 

Wist je dat De Warme Bakker de zaden niet alleen als decoratie gebruikt, maar ze ook ín het brood verwerkt? Vraag hem gerust welke zaadjes er in je favoriete broodje zitten, hij helpt je met plezier!

Recepten voor elke honger

knapperig brood met pittige pesto en tomaat

Pittige pesto op je brood

Bereidingstijd: 0-10 minuten.
foto van speculaas

Sint-figuren uit kardemombrood

Verras jouw kinderen met een Sint-brood! Hemels lekker voor de kinderen én de ouders!
BBQ-pistoletjes

Gevulde BBQ-pistoletjes

Voor 4 personen. Snel klaar. Heerlijk bij lam of kip op de barbecue. Bereidingstijd: ca. 10 minuten + 10 minuten op de barbecue

Pitapistolet met salade en looksaus

Bak het pitavlees krokant op een hoog vuur, zodat het niet uitdroogt. Snijd de sla in grove en de artisjok, tomaten en komkommer in fijnere stukjes. Meng met de hummus. Verdeel de reepjes vlees en de salade over de pistolets en werk af met de vinaigrette en looksaus. Serveer onmiddellijk.

Broodje gegrilde kip met mango

Heerlijk voor wie wil lijnen of energie krijgen.

Glutenvrije Brusselse banketwafels

Smelt de boter en klop de eiwitten stijf. Schraap het merg uit het vanillestokje en meng met de melk en eierdooiers. Voeg de bloem toe en meng met een garde tot een egaal beslag. Giet de gesmolten boter erbij en spatel voorzichtig het opgeklopt eiwit erdoor.