Zaden zijn gezond!

Bij De Warme Bakker zien de broodjes met decoratiezaden er altijd het lekkerst uit, vind je niet? En ze zien er niet alleen heerlijk uit, ze zijn ook héél gezond!

Zaden worden niet voor niets ‘superfood’ genoemd. Ze barsten van de gezonde voedingsstoffen. Bovendien doen ze je meer opgeslagen vet verbranden, waardoor je gemakkelijker afvalt. Mooi meegenomen, niet? 

De voordelen van verschillende zaden op een rijtje:

  • Lijnzaad: goed voor het hart én voor een gezonde spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B1 en 2.
    Mineralen: calcium, magnesium, zink en kalium.
  • Sesamzaad:
    ​goed voor het hart, de lever en de spijsvertering.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B6, B11 en vitamine E.
    ​Mineralen: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen.
  • Maanzaad: goed voor het hart en de spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B.
    Mineralen: ijzer, koper, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.
  • Pompoenpitten: goed voor de cholesterol en verkleint het risico op diabetes.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, C en E.
    Mineralen: magnesium, koper, zink, mangaan, fosfor, ijzer, seleen, kalium, calcium.
  • Zonnebloempitten: goed voor de cholesterol en de bloedsuikerspiegel.
    Vitaminen: B, E en foliumzuur.
    ​Mineralen: calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper.
  • Chiazaad: zorgt voor energie, is goed voor de spijsvertering en de cholesterol.
    Vitaminen: B1 en foliumzuur.
    Mineralen: calcium, magnesium, ijzer, selenium en koper. 

Wist je dat De Warme Bakker de zaden niet alleen als decoratie gebruikt, maar ze ook ín het brood verwerkt? Vraag hem gerust welke zaadjes er in je favoriete broodje zitten, hij helpt je met plezier!

Recepten voor elke honger

foto van Broodje met zalmforel en grijze garnalen

Broodje zalmmmforel!

Maak eerst de dressing: meng de koolzaadolie met de mosterd en rietsuiker. Kruid af met zwarte peper. Voeg de kappertjes en de fijngesneden dille toe en roer even. Besmeer het opengesneden brood met de dressing. Beleg met de gemengde sla en drapeer er de plakjes zalmforel overheen. Strooi er de garnalen nonchalant overheen en werk af met gesnipperde lente-ui. Besprenkel met de dressing.

Versierde cambozolapistolet

Breek de walnoten.  Verwarm ondertussen de honing op een zacht vuurtje tot het kookpunt. Voeg er dan een scheutje water en de noten aan toe.  Snijd de chinese kool en meng door de rucola. Besmeer de bodem van het Solestar broodje met de chutney en leg er de versneden sla op. Snij de cambozola in partjes en verdeel ze over de sla.  Werk af met het noten- en honingmengsel en zwarte peper.
foto van Het lekkerste brood bij de barbecue

Gevulde BBQ-pistoletjes

Voor 4 personen. Snel klaar. Heerlijk bij lam of kip op de barbecue. Bereidingstijd: ca. 10 minuten + 10 minuten op de barbecue

Stokbrood met scampi en salsa

Met scampi's, paprikasalsa en liefde gemaakt ... dat smaakt!

Glutenvrije krokante suikerwafels

Schraap het merg uit het vanillestokje. Stort behalve de parelsuiker alle ingrediënten in een keukenrobot en klop tot een homogeen beslag. Meng er als laatste de parelsuiker door. Verdeel het deeg in porties van 50 à 70 g. Trek de deegbolletjes ovaal en laat 1 uur rijzen op een doek. Vet een wafelijzer in met olijfolie vooraleer je begint te bakken. Bak de wafels niet te warm.

Gegrild broodje kaas en hesp

Snij een dikke snede brood diagonaal middendoor. Smeer ze aan beide zijden in met olijfolie en leg even onder de grill. Verwijder de korst van de kaas en snij in driehoekjes. Verhit de grillpan en leg de kaaspuntjes erop. Wikkel de verwarmde reblochon-driehoekjes in de prosciutto-ham. Schik ze samen met de notensla, zilveruitjes en tomaat op het ingeoliede brood. Besprenkel met de balsamicocrème en werk af met peper.