Zaden zijn gezond!

Bij De Warme Bakker zien de broodjes met decoratiezaden er altijd het lekkerst uit, vind je niet? En ze zien er niet alleen heerlijk uit, ze zijn ook héél gezond!

Zaden worden niet voor niets ‘superfood’ genoemd. Ze barsten van de gezonde voedingsstoffen. Bovendien doen ze je meer opgeslagen vet verbranden, waardoor je gemakkelijker afvalt. Mooi meegenomen, niet? 

De voordelen van verschillende zaden op een rijtje:

  • Lijnzaad: goed voor het hart én voor een gezonde spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B1 en 2.
    Mineralen: calcium, magnesium, zink en kalium.
  • Sesamzaad:
    ​goed voor het hart, de lever en de spijsvertering.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B6, B11 en vitamine E.
    ​Mineralen: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen.
  • Maanzaad: goed voor het hart en de spijsvertering.
    Vitaminen: vitamine B.
    Mineralen: ijzer, koper, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.
  • Pompoenpitten: goed voor de cholesterol en verkleint het risico op diabetes.
    Vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, C en E.
    Mineralen: magnesium, koper, zink, mangaan, fosfor, ijzer, seleen, kalium, calcium.
  • Zonnebloempitten: goed voor de cholesterol en de bloedsuikerspiegel.
    Vitaminen: B, E en foliumzuur.
    ​Mineralen: calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper.
  • Chiazaad: zorgt voor energie, is goed voor de spijsvertering en de cholesterol.
    Vitaminen: B1 en foliumzuur.
    Mineralen: calcium, magnesium, ijzer, selenium en koper. 

Wist je dat De Warme Bakker de zaden niet alleen als decoratie gebruikt, maar ze ook ín het brood verwerkt? Vraag hem gerust welke zaadjes er in je favoriete broodje zitten, hij helpt je met plezier!

Recepten voor elke honger

Gegrild broodje kaas en hesp

Snij een dikke snede brood diagonaal middendoor. Smeer ze aan beide zijden in met olijfolie en leg even onder de grill. Verwijder de korst van de kaas en snij in driehoekjes. Verhit de grillpan en leg de kaaspuntjes erop. Wikkel de verwarmde reblochon-driehoekjes in de prosciutto-ham. Schik ze samen met de notensla, zilveruitjes en tomaat op het ingeoliede brood. Besprenkel met de balsamicocrème en werk af met peper.
Toast met roerei en gebakken shimeji

Roerei en shimeji op een toast

Borstel of veeg de shimeji eerst schoon. Bak ze vervolgens kort in een hete pan met olijfolie en kruid af. Snij de vijg in lange reepjes. Neem een dikke snee Solestar en grill of toast aan beide zijden. Besmeer met een  jn laagje chutney van rode peper. Klop het ei met een scheutje room en breng op smaak met peper en zout. Bak het roerei en leg het op de toast. Werk af met de gebakken shimeji, vijgenreepjes en bieslook. Serveer met grof gesneden ijsbergsla.

Broccolisoep met diablotins

Prik mooie vormpjes uit het brood en rooster ze. Snijd de broccoli en ajuin in stukken. Kook 10 minuten in de kippenbouillon. Giet de soep door een puntzeef. Pureer de massa in de zeef met een staafmixer tot enkel de pulp overblijft.
foto van lookcroutons

Lookcroutons bij soep of salade

Croutons maken is heel eenvoudig. Ze zijn heerlijk bij soep of salade. En je bewaart ze gemakkelijk een week in een luchtdichte doos.

Stokbrood met smeltkaas

Een hapje waarvan jong en oud samen smullen.