Brood eten en toch afvallen, kan dat?

Brood van het menu bannen om je kerstkilo’s weer te verliezen moet echt niet. Met deze vijf tips geniet je gezond van brood en val je af als je dat wil.

1. Eet volkorenbroodVolle granen zijn gezond. Je kiest dus beter voor een volkoren dan voor een witte boterham. Volkorenbrood bevat tot vijf keer meer voedingsstoffen, stimuleert de spijsvertering en geeft een voldaan gevoel, waardoor het helpt een gezond gewicht te behouden. Bekijk hier alle voordelen van volkorenbrood.

2. Probeer broodsoorten met noten en verschillende soorten zaden. In noten en zaden zit vaak veel vet. Maar het zijn onverzadigde vetten en die zijn goed voor je gezondheid: ze helpen hart- en vaatziekten voorkomen en wie vaker noten eet, is niet dikker dan iemand anders. Naast gezonde vetten bevatten noten veel eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen, ook allemaal goed voor je lichaam! Lees hier welke noten en zaden het best voor je zijn.

3. Eet gerust een boterham tussendoor. Je inspannen om gewicht te verliezen en het knagende hongergevoel dat er vaak bij hoort, zijn onaangenaam. Als je toegeeft aan de honger, eet je veel beter een snede brood dan een zoete of vette snack. Een boterham vult je maag langer en zonder schuldgevoel!

4. Ga voor groenten. Ze bieden enorm veel mogelijkheden tussen je boterham. Word jij in 2020 de meester van de gegrilde groentjes of zelfgemaakte vegetarische spreads? Ontdek alvast drie gezonde veganistische recepten om zelf te maken.

5. Ontdek nog meer gezond broodbeleg. Van vis tot eieren, magere kaas en zelfs fruit, gezonde ingrediënten om je boterham mee te beleggen zijn eindeloos. Kies jouw favoriete ‘Gezond beleg voor bewuste boterhamsmeerders’.

Tot slot: geniet, maar met mate. Een volwassen vrouw mag gerust vier à vijf (volkoren) sneden brood per dag eten, een man zes tot acht. Hou het daarbij en je kan het nieuwe jaar fit en gezond tegemoet!

Bronnen: gezondheid.be, brood.net, gezondleven.be