Kies voor brood met pit(ten)

Pitten en zaden  zijn ongelooflijk gezond. Eet je dagelijks een portie, dan word je minder snel ziek. Want ze barsten van de heilzame voedingsstoffen. Zei iemand superfood? Daar sla je de pit op de kop!

Vraag jouw bakker naar brood met extra pitten, zoals zonnebloem- of pompoenpitten. Deze smaakbommetjes ontploffen heerlijk in je mond. En zijn bovendien supervoedzaam en -gezond.

Zonnebloempitten zijn lekker en gezond

Rauw of geroosterd, deze pittige bloemzaden smaken heerlijk in brood. Omdat ze veel onverzadigde vetzuren bevatten zijn ze goed voor de cholesterol. Bovendien houden ze jouw bloedsuikerspiegel in balans, waardoor je minder snel naar tussendoortjes grijpt.

Welk arsenaal vitaminen en mineralen je binnenkrijgt met een portie zonnebloempitten? Van vitamine B en E tot foliumzuur, calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper. Magnesium maakt je minder nerveus, voorkomt hoofdpijn en verlaagt je bloeddruk. Selenium helpt preventief tegen kanker en stimuleert de detox-functie van je lever.

Onze tip? Haal af en toe een gezond zonnebloembroodje in huis. 

Pompoenpitten maken je extra weerbaar

Ze verschijnen vooral op het toneel met Halloween. Al schrikt niemand nog van pompoenpitten in brood of slaatjes. Terecht! Want dit eetbare goud is gigantisch gezond. Heb je problemen met je blaas of nieren? Pompoenpitten remmen infecties af. Ze helpen algemeen goed tegen schimmels en ontstekingen, bacteriën en virussen. En ze versterken je immuunsysteem waardoor je minder snel ziek en vermoeid bent.

Een hapje pompoenpitten bezorgt je de nodige dosis vitaminen en mineralen – denk maar aan vitamine E en B1, fosfor, magnesium, ijzer, koper en zink. Zink helpt je cellen groeien, verbetert je slaap en humeur en stimuleert je smaak en geur. Bovendien werkt pompoen rustgevend, dankzij de aanwezigheid van het aminozuur tryptofaan.

Wil je dus gezond doen? Koop dan eens een broodje met pompoen

Recepten voor elke honger

Foto van ingesneden brood gevuld met tuinkruiden en besprenkeld met olijfolie

Brood in kruidig BBQ-jasje

Snijd het brood in dambordpatroon, tot juist onderaan. Snijd de tuinkruiden fijn en vul het brood ermee. Bestrooi met zout en peper en besprenkel bovenop en binnenin met voldoende olijfolie. Gril indirect op 180 °C gedurende 15 minuten (tot wanneer het brood warm is vanbinnen).

Stokbrood met smeltkaas

Een hapje waarvan jong en oud samen smullen.

Smørrebrød met biefstuk en gepofte trostomaten

Was de trostomaten en maak de sla schoon. Leg de tomaten in een vuurvaste schotel. Meng een scheut olijfolie met balsamicoazijn en een snuifje rietsuiker en schenk bij de tomaten. Plaats 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C. Ciseleer de sla: rol de bladeren op en snijd ze in fijne reepjes.
foto van Broodje met ham, wilde asperges en paprikatapenade

Lekker broodje paprikatapenade

Blancheer de schoongemaakte wilde asperges gedurende 2 minuten in licht gezouten water. Laat ze schrikken onder ijskoud stromend water en dep ze droog met keukenpapier. Snij het brood doormidden en besmeer beide parten met de paprikatapenade. Leg de ijsbergsla erop en kruid af met peper en wat grof zeezout. Neem de plakjes ham en smeer ze licht in met de tapenade. Rol de asperges erin en dresseer op het broodje. Werk af met peper en een takje kervel.

Broodpizza verse tomatensaus

Brood over? Maak er knapperige broodpizza’s mee.

Pitapistolet met salade en looksaus

Bak het pitavlees krokant op een hoog vuur, zodat het niet uitdroogt. Snijd de sla in grove en de artisjok, tomaten en komkommer in fijnere stukjes. Meng met de hummus. Verdeel de reepjes vlees en de salade over de pistolets en werk af met de vinaigrette en looksaus. Serveer onmiddellijk.